Work-out Wednesday Warming up

Geschreven door: Jermain Miller | 15 juni, 2016


Over het algemeen houdt ieder mens van opwarmen. Op een koude winterdag doe je de verwarming aan om even lekker op te warmen. Wanneer je partner vóór jou naar bed gaat kun jij heerlijk gaan slapen in een opgewarmd bed. Voordat je onder de douche stapt laat je het water eerst opwarmen tot de juiste temperatuur. Opwarmen vinden wij (meestal) fijn en ook nuttig. Op de een of andere manier staat het opwarmen voor een training (de warming-up) voor velen onderaan onze prioriteiten lijst (terwijl ons lichaam dit wél fijn en nuttig vindt). Wij hebben nu eenmaal een druk leven, dus als wij eenmaal aan sporten toekomen moet het zo efficiënt mogelijk (oftewel zo kort mogelijk). Mijn ervaring is dan ook dat veel mensen de warming-up overslaan en direct beginnen met de kern van de training. Een andere vrij grote groep begint wel aan de warming-up, maar houdt het na twee minuten op de loopband alweer voor gezien. Maar waarom is een goede warming-up nu zo belangrijk?

De warming-up zorgt ervoor dat jouw lichaam zich klaarstoomt voor de aanstaande activiteit. Door lichamelijke activiteit stijgt je lichaamstemperatuur (je warmt dus letterlijk op). Door deze stijging verandert je bloed van een stroperige substantie naar een meer vloeibare, zodat het sneller naar de spieren kan stromen. Daarbij gaan je luchtwegen meer open staan zodat je meer zuurstof kunt inademen. Deze zuurstof is nodig om je spieren goed te laten functioneren. Door in beweging te komen maakt je lichaam adrenaline aan, met het gevolg dat jouw hart sneller klopt. Daarbij worden je hersenen geprikkeld om over te gaan van ruststand naar inspanning. Je krijgt dus meer zin in de activiteit die volgt. Opwarmen betekent kortom: je komt in beweging, je krijgt het warm, je bloed wordt dunner, je kunt meer zuurstof inademen, je hartslag gaat omhoog, je spieren worden gevoed met de stoffen die zij nodig hebben om goed te kunnen functioneren tijdens de rest van de training én je hebt zin in de rest van de training. Door het overslaan van dit proces vergroot je de kans op hevige spierpijn en blessures aanzienlijk!

Nu we weten dat het doen van een warming-up zo belangrijk is, rijst de vraag: Hoe is een goede warming-up opgebouwd? Iedere persoon is uniek en de een is er sneller klaar voor om aan de training te beginnen dan de ander. Toch zijn er een aantal stappen die iedereen moet doorlopen. Te beginnen met 5 tot 10 minuten hartslag verhogende inspanningen, zoals rennen, fietsen of touwtje springen. Op deze manier krijgt je lichaam de kans om te schakelen van rust naar inspanning stand. Vervolgens ga je over naar een aantal spier verstevigende oefeningen zoals squats, push- en pull-ups. Tot slot schakel je over naar dynamische stretches, deze zijn goed voor je lenigheid en warmen ook meteen je gewrichten op.

Dus laat me niet meer zien dat je na het omkleden meteen begint te knallen! Doe eerst een goede warming-up, I’m watching you!!!!!!

Laat een reactie achter

Wees de eerste!

Notificatie uit
avatar

wpDiscuz