RF Food Friday

Geschreven door: Jermain Miller | 10 juni, 2016


Wij vrouwen worden er iedere maand, op een voor velen onaangename manier, aan herinnert dat wij vrouw zijn. Nu weet ik dat niet iedere vrouw de menstruatie op dezelfde manier ervaart, maar bij mij gaat dit proces ongeveer als volgt.

Ruim zeven dagen voordat “de dag” aanbreekt begint mijn “don’t mess with me” houding. Het is niet zo dat ik zeven dagen van tevoren bedenk om mij te gedragen als een heks. Ik ben mij in negen van de tien gevallen niet eens bewust van mijn gedrag. Pas wanneer mijn omgeving op mijn gedrag reageert voel ik dat “de dag” nabij is. Ineens werken mijn kinderen nergens aan mee (de een wil geen haren kammen, de ander wil niets eten, eigenlijk wordt iedere vraag die ik stel beantwoord met nee of ja maar). Plotseling val ik uit tegen de persoon achter mij in de rij in de supermarkt die heeft besloten alvast zijn boodschappen op de band te plaatsen, terwijl ik nog niet klaar was. Uit het niets heb ik discussies met mijn man over waarom de tandpasta niet links maar rechts op het plankje staat (dit soort taferelen eindigen meestal met de vraag: ”moet je ongesteld worden ofzo?”). Tegenwoordig krijg ik regelmatig de vraag uit mijn omgeving of ik het moeilijk vind ongezonde voeding links te laten liggen. Drie weken lang ben ik prima in staat om bewust gezonde voeding te kiezen maar dan, aan het begin van week 4, zit ik ’s avonds op de bank met een stuk komkommer en een kop groene thee en denk ik: “IK MOET NÚ CHOCOLA!”.

Na jarenlang opmerkingen te hebben aangehoord van mijn partner, dat ik menstruatie als excuus gebruik om mij als een heks te kunnen gedragen en ongezond te kunnen eten, heb ik besloten dit proces eens te onderzoeken. Vooral mijn drang naar chocola, maar ook taart, chips, koek, enzovoorts, wil ik graag kunnen verklaren. Dit is namelijk ook een terugkerende, bijna smekende, vraag die ik krijg van dames die ik begeleid. “Mag ik ook tijdens mijn menstruatie geen ongezonde voeding?”. Ik geloof dat wanneer je begrijpt wat er met je lichaam gebeurt, je ook in staat bent andere keuzes te maken. Dus ik ging met mijn neus de boeken in en dit is wat ik heb geleerd.

Zoals wij bijna allemaal wel weten kan de gemiddelde cyclus van een vrouw verdeeld worden over 4 weken (nu heb ik het niet over de uitzonderingen zoals het doorslikken van de anticonceptiepil, zwangerschap, overgang, enzovoorts). In iedere week wordt ons gedrag beïnvloed door verschillende hormonen (zie de afbeelding ). In de eerste week van de cyclus zijn wij ongesteld. Voor ons vrouwen betekent dit dat wij bloed verliezen, buikkrampen hebben, hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid en moet ik doorgaan? Ik denk dat mijn punt wel duidelijk is. Mannen zijn gedurende deze periode vooral in de veronderstelling dat wij ons aanstellen en vragen zich vooral af hoe het kan dat wij dagen achter elkaar bloeden en vervolgens nog steeds in leven zijn. Hoe dan ook, deze klachten zijn voor de vrouwen meestal vooral vervelend, maar nemen gedurende de eerste week af omdat wij dan oestrogeen aanmaken. In week 2 stijgt ons oestrogeen gehalte waardoor wij ons steeds beter voelen. Aan het einde van week 2 komt hier ook nog wat testosteron bij waardoor wij plotseling, vlak voor de eisprong, meer zin krijgen in seks (de mannen vinden ons nu ineens wel spannend en zijn de voorgaande week alweer vergeten). In week 3 begint het oestrogeengehalte weer te dalen en maakt deze aan het einde van de week plaats voor progesteron. Dat is dé boosdoener. Progesteron maakt ons neerslachtig en geeft ons EETBUIEN! In week 4 (oftewel de voor mij bekende zeven dagen van tevoren) daalt ons oestrogeen gehalte tot een dramatisch dieptepunt. We zijn nu op ons aller slechtst, maar er is iets aan te doen! Je hormoonhuishouding wordt namelijk beïnvloed door wat je eet, door hoeveel je beweegt en ontspant en door hoe positief jij in het leven staat. Wanneer je dus bijvoorbeeld, met betrekking tot de eetbuien, regelmatig, gezond en op tijd eet beperk je de drang naar ongezonde voeding.

Dus dames (en meelezende heren), ons gedrag is gerechtvaardigd en zelfs wetenschappelijk onderbouwd, maar zoals ik al zei ervaart iedereen deze periode anders. Wat doen jullie eraan om deze, op zijn zachtst gezegd, uitdagende periode te doorstaan en hebben jullie tips om de eetbuien te weerstaan?

Let’s help eachother!

Laat een reactie achter

Wees de eerste!

Notificatie uit
avatar

wpDiscuz